tisdag 19 maj 2009

Ett svar från Danne?

Vad gör man när man inte vet? Vad ville Danne själv? Vi har ingen aning, därför gör vi som vi tror skulle bli rätt. När man inte vet, får man fråga sig själv, hur man själv vill ha det. En sak jag lärt av detta, det är aldrig för tidigt att berätta hur man vill ha det, när man är död! Låter hemskt jag vet, men det är en lättnad för överlevande, att veta, så det blir rätt.

Jag tror dock att vi har hittat rätt, för jag är övertygad om att mamma fick svar från Danne i dag, nu ska ni allt få höra.
Vi var inne på att efter kremering, skulle han få vara i minneslunden i pålsjö skog, jag berättar det för en kompis J.P, när vi sitter på msn o snackar, hennes mamma ligger tyvärr också där. Då berättar hon att hon inte alls trivs med det stället o så, att där är så fult, vilket får mig att tänka på om det kan finnas andra möjligheter, diskuterar detta med en annan vän Jo.L, som berättar om ett annat ställe, som är som en minneslund men ändå lite mer, för man kan ha en namnskylt. Askgravlund heter det. Funderar på detta o pratar med mamma om allt, och i dag när vi var på begravningsbyrån ser jag bild på detta stället, och det känns rätt i hjärtat direkt. Det bara gör det. Dels för att ligger nära söder. Danne var en riktig söder unge, och dels för namnskylten, en bekräftelse, ett namn, på att han faktiskt funnits hos oss. Han har ju alltid varit väldigt "här är jag, se mig" men han skulle aldrig vilja ligga under en stor gravsten.

Mamma o Krille var sedan förbi o kollade på platsen, de hade tyckt den var lite liten, men satt sig ner på bänken som låg bara nån meter från gräset där urnorna ligger, småpratat lite om ditten o datten och frågat rätt ut till Danne om han godkände platsen?
strax därefter så kommer det först 1 duva flygandes och sätter sig på en gravsten, bara ett par meter ifrån där de satt på bänken, sedan nästan direkt efteråt kom det 2 duvor till o satte sig på stenen brevid....då sa K till Mamma..."kalla mig löjlig eller vad du vill, men titta där..(pekar mot duvorna)...jag tror att Danne har visat sitt godkännande genom att skicka dessa 3 duvorna...?"

Jag tror vi fick vårat svar där, jag visste det i hjärtat, men jag tror Danne visade mamma o Krille i den stunden att det var precis vad han ville, och jag tror ingen kan förstå hur bra det känns, det känns som man vunnit högsta vinsten på lotto eller ngt, och allt man egentligen bara gjort, sorgligt nog, är att hitta en bra plats att begrava sin lillebror på. FY FAN SÄGER JAG BARA. *ryser* Sånt här ska inte hända!! Jag vill inte begrava min lillebror..

Var i stan också och framkallade bilder också i dag, mamma skulle ha en till kistan, och jag tog samma men i större format. Vet inte riktigt var jag vill ha bilden, så han har fått sitta på bänken i hörnan o titta på mig när jag satt o stickade lite innan. Tittar då bilden och riktigt hör inom mig hur han asgarvar, nu har syrran blivit tant! Tro mig, han hade verkligen legat dubbelt av skratt.

Föresten, vet inte om jag skrev det i förra inlägget (har så mycket i huvudet) men på lördag kommer dödsannonsen vara med i HD/LP/NST.

Ta hand om varandra, håll er borta från knark, och glöm inte berätta för dina nära och kära hur mycket du älskar dom, varje dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Säg vad du vill