tisdag 17 november 2009

Är det inte konstigt?

I går var det ett halvår sen lillebror dog,
men det var också ett år sen min kusin dog.
Ett halvår emellan, på dagen.
Visst är det konstigt?


Var hos lillebror i dag, mamma, lillan o jag.
När jag satt där o tårarna föll,
sa lillan, men mamma, varför gråter du?
Du behöver inte gråta, det behöver du inte.

Som vanligt har hon egentligen rätt,
varför gråter jag? Det hjälper ju inte ändå,
jag kan inte få tillbaka min lillebror iaf,
för det, förstörde snällt hans kompis,
förstörde rätten att få behålla min lillebror,
förstörde mitt liv, tog min lillebrors, men till vilken mening?
Jag hoppas innerligt, att en dag, får du igen T.J,
en dag, hoppas jag du får känna smärtan jag känner,
en dag hoppas jag du får lida, för allt skit du gjort,
men framför allt, att du valde att ta min lillebrors liv.
För det var det du gjorde, det är DITT fel,
du kunde räddat honom, men valde att inte göra det,
du dödade honom. DU är en jävla mördare!

Och ja, jag är fylld med hat, jag vet jag borde förlåta,
men jag kan inte, min lillebror är min lillebror,
och han hade ett långt liv framför sig,
men T valde att inte ringa ambulansen,
och då valde han också, att min lillebrors liv
inte var värd att fortsättas, och för detta går han fri.
Trots lagen säger ngt annat

3 kap. Om brott mot liv och hälsa

5 § Den som tillfogar annan person kroppsskada, sjukdom eller smärta eller försätter honom eller henne i vanmakt eller något annat sådant tillstånd, döms för misshandel till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader. Lag (1993:207).

6 § Är brott som i 5 § sägs att anse som grovt, skall för grov misshandel dömas till fängelse, lägst ett och högst tio år. Vid bedömande huruvida brottet är grovt skall särskilt beaktas, om gärningen var livsfarlig eller om gärningsmannen tillfogat svår kroppsskada eller allvarlig sjukdom eller eljest visat särskild hänsynslöshet eller råhet. Lag (1988:2).

7 § Den som av oaktsamhet orsakar annans död, döms för vållande till annans död till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter.

Är brottet grovt, döms till fängelse, lägst sex månader och högst sex år. Har gärningen begåtts vid förande av motorfordon skall vid bedömande av om brottet är grovt särskilt beaktas om gärningsmannen varit påverkad av alkohol eller något annat medel. Lag (1993:1462).

Jag tycker iaf att paragraf 7 är rimlig.


Men nu snurrar jag i väg det i all min ilska,
jag som bara skulle sända en tanke till
de som vi förlorat på ett år.

Först min kusin, sen min mormors bror, och till sist
älskade fina underbara lillebror
(som var den enda jag egentligen kände)

Vila i frid alla tre


3 kommentarer:

  1. Det är alltid samma sak. Dom kriminella asen går alltid fria till skillnad om det hade varit en vanlig person, det hade blivit fängelse direkt.
    Ja håller med dig, in med aset i fängelse. Det är det ända ställe han borde sitta på. hur fan kan han få gå fri ? SJUKT!

    SvaraRadera
  2. Anonym,om du mailar mig på nilssonsarah@msn.com kan du få veta

    SvaraRadera

Säg vad du vill